2016. január 27., szerda

Bevezetés a jóga szútrákba 2. rész- Patanjali művének bemutatása, jóga filozófia jellegű írás, haladóknak




.







Az ősi szövegek szerint, ha az Indiai filozófia hatalmas tömeget képviselő írása, irodalma mind egy szálig odaveszne és csupán Patanjali Jóga Szútrái maradnának fenn, az összes tudás, filozófia és irodalom visszafejthető, újra teremthető lenne belőle. Újra fel lehetne építeni belőle az egészet, és nem azért, mert olyan akkurátusan van mindez jelen a szútrákban, hanem azért, mert minden létező dolog alap formulája benne foglaltatik. Az indiai tudományok létrehozói, mint a fizikusok, kémikusok, matematikusok, csillagászok, orvosok, történészek, költők, táncosok, zenészek, metafizikusok mind rhisik, bölcsek voltak, akik a legfelsőbb tudás, a samadhi állapotába képesek voltak belépni és onnan elhozni részünkre a tudást. A szútrákban világosan megfogalmazódik, aki belép a samadhi állapotába, minden tudás birtokosává válik. És így ha minden elveszne, egy teljesen új civilizáció felépíthető lenne eme bölcseletből.
Azt állítottuk, hogy a 196 szútra közül az első 4 a legfontosabb, ezek foglalják össze a jóga tudományának legfontosabb aspektusait. Folytassuk az ismerkedést a második és harmadik szútrával.



A második szútra

A soron következő szútra meghatározza a jóga fogalmát: Yogash chitta vrtti nirodhah „A jóga tökéletes kontroll az elme és módosulatai fölött.” Ez a jóga definíciója. A szútra üzen még valami mást is: másik jelentése azt mondja, hogy a jóga gyakorlás segítségével – ahogy Patanjali fogalmaz – a tanítvány megszerezheti a kontrollt az elméje és annak módosulatai fölött. Ilyen módosulatok az érzelmek, gondolatok, stb. lehetnek. Patanjali azt magyarázza ezzel, hogy a jóga szorosan kapcsolódik az elmével és a mentális létezéssel. A jóga pszichológia a pszichológia legősibb iskolája, elmagyarázza, hogyan lehet az elmét elemezni, irányítani az adott cél elérése érdekében. Az elme az ember legfinomabb műszere. A test a legnagyobb műszer, a légzés egy másik, szintén kifinomult eszköz. Az érzékelés szintén műszerként funkcionál, de mind közül a legérzékenyebb az elme. A jógi képes ellenőrzése alá vonni testét, érzékszerveit, elméjét. Amint ez megtörténik, egyesül a Végső Valósággal
Itt nem valami külső dolgot kell megtanulnia. Patanjali szerint a tanítványnak gyakorlás során a ragaszkodást, az alárendelődést kell tudnia elengedni. Ez falként áll a diák és az élete célja között. Amint az elme megérti, hogy ne emeljen akadályokat, létrejön az egyesülés.



A harmadik szútra


A harmadik szútra elmagyarázza, hogy miután valaki megszerezte az ellenőrzést az elme és módosulatai fölött, felismeri igazi önvalóját. A valódi természete pedig a béke, a boldogság és az üdv. Az átlag ember elfelejti ki is valójában és azonosítja magát a gondolataival, amelyek a világ formáiról tárgyairól szerzett benyomások tükröződései, lenyomatai az elmében. Olyan torz képek, mint amilyeneket az elvarázsolt kastély görbe tükreiben látunk. Patanjali azt állítja, hogy az elme és folyamatai megakadályozzák az egyént az Abszolút Igazság felismerésétől. A jóga folyamán meg kell tisztítani a tudatlan elmét e torz benyomásoktól és illúzióktól – a samskaráktól. Ez a harmadik szútra jelentése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése