2015. november 11., szerda

Bevezetés a jóga szútrákba – 1. rész

Patanjali művének bemutatása – jóga filozófia jellegű írás, haladóknak

Patanjaliról sok mindent hallani, például, hogy ő volt az, aki az elmét egy tiszta vizű, sima felszínű tóhoz hasonlította, aminek azért tiszta a vize és sima a felszíne, mert nem szennyezik be a gondolatok és nem kavarják fel az érzelmek hullámai. Ő az a tudós, polihisztor, orvos, költő, jógi, aki először rendszerezte és foglalta írásba a jóga ősi tanításait. A jógát nyolc (asth) ágra (anga), vagy nyolc egymásra épülő lépcsőre osztotta, más értelmezés szerint 196 aforizmára.
A Jóga Szútrák egy ősi tudomány, melyet Patanjali írt le és rendszerezett először, 196 aforizma formájában. Egyes források szerint Patanjali időszámításunk előtt 4000 évvel, mások szerint 400 évvel született, a pontos dátumot máig homály fedi. Tény viszont, hogy a jóga tudományt ő kódolta, ő foglalta írásos formába a világon először. Tudós és gyakorló volt egy személyben, aki a jóga tudományáról mindent egybe gyűjtött és tömörített formában tette közzé. Műve szürkületi nyelven íródott, amelyet beavatottak érthettek meg csak, hiszen a szöveg azoknak szól, akik egész életüket a gyakorlásnak szentelték a megvilágosodás céljával.



Mit jelent a szútra?

A szútra szó „fonalat” jelent, melyen minden egyes aforizma egy-egy virágként jelenik meg virágfüzért alkotva.  Patanjali rendszerezte és fűzte egybe azt a hatalmas nagy információ mennyiséget, amelyet előtte a gyakorlók és tanulók hallás után, versként ismételgetve sajátítottak el mestereik elbeszélése alapján. Az írás és a rendszerezés lehetővé tettek a könnyebb memorizálást és a tanulást. Azokban az ősi időkben mester és tanítvány között igen szoros kapcsolat állt fenn és szájról szájra szállt a tudás tanítóról tanítványra. Kizárólag megvilágosodott, beavatott mester volt képes átadni a tudást beszéd, vagy leginkább gondolat formában az arra alkalmas diákoknak.


Az első szútra

A 196 szútra közül az első 4 a legfontosabb, ezek foglalják össze a jóga tudományának legfontosabb aspektusait. Az első szútra így hangzik: „Most(antól kezdve) tehát, a jóga tudománya és fegyelme ezennel kinyilatkoztatásra kerül.” Ezzel a kijelentéssel szándékozik megértetni a tanítvánnyal, hogy fegyelem és következetesség nélkül lehetetlen a jóga útját járni. Egyedül a fegyelem az, ami segíti őt a megvilágosodásban. Az első aforizma első szava az atha. Azt jelenti „most és ettől kezdve” valami nagyon lényegeset kell itt megérteni, mielőtt bárki a jóga gyakorlásába kezd. A legtöbb jóga filozófiai iskolában az artha szót használják hasonló írások elő szavaként. Valójában annyit tesz, a tanítvány felkészült, készen áll a továbblépésre. Sokan rengeteget olvasnak, próbálnak gyakorolni, de minduntalan nehézségekbe ütköznek, majd végül feladják. Pontosan azért nem haladnak, mert kimaradt az előkészület, a felkészülés. Az első szútra éppen ezért azt jelenti „Most már készen áll a tanítvány a következő lépésre”, vagyis tanulmányozta a filozófiai hátteret, elsajátította a szükséges szövegeket (shastras).




A jóga jelentése

A jóga szó nagyon régi, a Védákban találjuk meg először. A Yuj gyökérből ered, ami azt jelenti, egyesíteni, egység. A jóga az indivídum és az Abszolút Egy összeolvadása. A jóga tanítványnak megvan a tudása ahhoz, hogy egyesítse magát a Kozmosszal. Akkor ismerheti meg a végső igazságot, ha teljesen felkészült, fegyelmezett, elszánt, és ha egy hegyűvé képes tenni az elméjét. Ekkor a legnagyobb bölcsességre, a samadhi állapotára tehet szert. A jóga tudománya nem követel, nem parancsol, csupán elköteleződést igényel. Célja a tanítvány segítése, a benne rejlő lehetőség megismertetése, hogy tisztába kerüljön saját erősségeivel, a létezésének különböző szintjeivel, és végül elérje a legmagasabb fokot. A jóga megtanít egyszerre élni a belső világban és a külső világban, és hogy e kettő közt miként lehet hidat építeni. És akkor az illető felszabadul.

A Jóga Szútrák bevezetését bemutató sorozat második részében a második és harmadik szútrával fogunk foglalkozni. A teljesség igénye nélkül, apró lépésekben haladunk a könnyebb megértés céljából és nem fogjuk átvenni az összes szútrát, csupán szemezgetünk belőlük, és aki kedvet kap, a maga örömére tovább folytathatja az elmélyülést.


Kozák Kriszta írása

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése