Patanjali művének bemutatása –
jóga filozófia jellegű írás, haladóknak
Patanjaliról sok mindent hallani, például, hogy ő volt az, aki az elmét
egy tiszta vizű, sima felszínű tóhoz hasonlította, aminek azért tiszta a vize
és sima a felszíne, mert nem szennyezik be a gondolatok és nem kavarják fel az
érzelmek hullámai. Ő az a tudós, polihisztor, orvos, költő, jógi, aki először
rendszerezte és foglalta írásba a jóga ősi tanításait. A jógát nyolc (asth)
ágra (anga), vagy nyolc egymásra épülő lépcsőre osztotta, más értelmezés
szerint 196 aforizmára.
A Jóga Szútrák egy ősi tudomány,
melyet Patanjali írt le és rendszerezett először, 196 aforizma formájában.
Egyes források szerint Patanjali időszámításunk előtt 4000 évvel, mások szerint
400 évvel született, a pontos dátumot máig homály fedi. Tény viszont, hogy a
jóga tudományt ő kódolta, ő foglalta írásos formába a világon először. Tudós és
gyakorló volt egy személyben, aki a jóga tudományáról mindent egybe gyűjtött és
tömörített formában tette közzé. Műve szürkületi nyelven íródott, amelyet
beavatottak érthettek meg csak, hiszen a szöveg azoknak szól, akik egész
életüket a gyakorlásnak szentelték a megvilágosodás céljával.
Mit jelent a szútra?
A szútra szó „fonalat” jelent,
melyen minden egyes aforizma egy-egy virágként jelenik meg virágfüzért alkotva.
Patanjali rendszerezte és fűzte egybe
azt a hatalmas nagy információ mennyiséget, amelyet előtte a gyakorlók és
tanulók hallás után, versként ismételgetve sajátítottak el mestereik
elbeszélése alapján. Az írás és a rendszerezés lehetővé tettek a könnyebb
memorizálást és a tanulást. Azokban az ősi időkben mester és tanítvány között
igen szoros kapcsolat állt fenn és szájról szájra szállt a tudás tanítóról
tanítványra. Kizárólag megvilágosodott, beavatott mester volt képes átadni a
tudást beszéd, vagy leginkább gondolat formában az arra alkalmas diákoknak.
Az első szútra
A 196 szútra közül az első 4 a
legfontosabb, ezek foglalják össze a jóga tudományának legfontosabb
aspektusait. Az első szútra így
hangzik: „Most(antól kezdve) tehát, a
jóga tudománya és fegyelme ezennel kinyilatkoztatásra kerül.” Ezzel a
kijelentéssel szándékozik megértetni a tanítvánnyal, hogy fegyelem és
következetesség nélkül lehetetlen a jóga útját járni. Egyedül a fegyelem az,
ami segíti őt a megvilágosodásban. Az első aforizma első szava az atha. Azt jelenti „most és ettől kezdve”
valami nagyon lényegeset kell itt megérteni, mielőtt bárki a jóga gyakorlásába
kezd. A legtöbb jóga filozófiai iskolában az artha szót használják hasonló írások elő szavaként. Valójában
annyit tesz, a tanítvány felkészült, készen áll a továbblépésre. Sokan
rengeteget olvasnak, próbálnak gyakorolni, de minduntalan nehézségekbe
ütköznek, majd végül feladják. Pontosan azért nem haladnak, mert kimaradt az
előkészület, a felkészülés. Az első szútra éppen ezért azt jelenti „Most már
készen áll a tanítvány a következő lépésre”, vagyis tanulmányozta a filozófiai
hátteret, elsajátította a szükséges szövegeket (shastras).
A jóga jelentése
A jóga szó nagyon régi, a
Védákban találjuk meg először. A Yuj gyökérből ered, ami azt jelenti,
egyesíteni, egység. A jóga az indivídum és az Abszolút Egy összeolvadása. A
jóga tanítványnak megvan a tudása ahhoz, hogy egyesítse magát a Kozmosszal.
Akkor ismerheti meg a végső igazságot, ha teljesen felkészült, fegyelmezett,
elszánt, és ha egy hegyűvé képes tenni az elméjét. Ekkor a legnagyobb
bölcsességre, a samadhi állapotára
tehet szert. A jóga tudománya nem követel, nem parancsol, csupán elköteleződést
igényel. Célja a tanítvány segítése, a benne rejlő lehetőség megismertetése, hogy
tisztába kerüljön saját erősségeivel, a létezésének különböző szintjeivel, és
végül elérje a legmagasabb fokot. A jóga megtanít egyszerre élni a belső
világban és a külső világban, és hogy e kettő közt miként lehet hidat építeni.
És akkor az illető felszabadul.
A Jóga Szútrák bevezetését
bemutató sorozat második részében a második és harmadik szútrával fogunk
foglalkozni. A teljesség igénye nélkül, apró lépésekben haladunk a könnyebb
megértés céljából és nem fogjuk átvenni az összes szútrát, csupán szemezgetünk
belőlük, és aki kedvet kap, a maga örömére tovább folytathatja az elmélyülést.
Kozák Kriszta írása
Kozák Kriszta írása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése